Flor dirigeert Sjostakovitsj Negende

Het Gelders Orkest

Claus Peter Flor en Sjostakovitsj
‘Hij overrompelt het publiek met muziek vol van passie en intensiteit’, was het commentaar van de internationale pers over één van de optredens van Claus Peter Flor. Hij is het die, met Haydn als spil, het Gelders Orkest in een programma vol verrassingen leidt.

Sjostakovitsj verraste vriend en vijand met zijn Negende symfonie. Geschreven vlak na het einde van de Tweede Wereldoorlog, verwachtte iedereen een grootse overwinningssymfonie in communistische stijl. Maar het werd tot ieders verbazing een komische persiflage op het hele militaire gebeuren met hier en daar een goedgeluimde knipoog naar Haydns muzikale stijl.


Variaties van de heilige Antonius
Haydn zelf komt langs met één van zijn bekendste symfonieën vol typische Haydngrapjes. De leukste is wel de enorme knal van het hele orkest halverwege het voortkabbelende melodietje van het tweede deel. Voor Haydn, die toen in Londen verbleef, was het zijn manier om het gezapige Engelse publiek eens goed wakker te schudden, en dat lukte want de kranten stonden er vol van.

Maar de aardigste verrassing presenteert Flor in het openingswerk, waar Haydn zo prominent in de titel voorkomt, maar waar hij maar weinig mee van doen heeft. Want de melodie waarop Brahms zijn Haydn-variaties baseerde is helemaal niet van de Oostenrijkse meester, maar het is een religieuze hymne op de heilige Antonius die Haydn gebruikt in één van zijn divertimento’s voor blazers. Voor Het Gelders Orkest en Claus Peter Flor maakt het niet uit. Haydn of geen Haydn, het is een heerlijke compositie om te spelen én om naar te luisteren.

PROGRAMMA
Brahms - Variaties over een thema van Haydn
Haydn - Symfonie nr. 94 ‘Mit dem Paukenschlag’ 
Sjostakovitsj - Symfonie nr. 9

Praktische informatie

Vrijdag 24 mei 2019 vanaf 20:00

Velperbuitensingel Model.NdtrcItem.HouseNumber
6828 CV, Arnhem